Terapia stawów skroniowo-żuchwowych

Dysfunkcje w obszarze stawów skroniowo-żuchwowych powodują bolesność podczas żucia, gryzienia, ziewania, a także utrzymujące się bóle stawów, głowy, twarzy.

Staw skroniowo-żuchwowy znajduje się pomiędzy żuchwą a czaszką, do ruchów zachodzących w tym stawie należą opuszczanie żuchwy , podnoszenie, wysuwanie, cofanie oraz uchy boczne. Wskazaniem do podjęcia terapii są bóle szczęki w okolicy uszu, nasilające się podczas jedzenia i szerokiego otwierania ust. Niepokojącym objawem są ograniczenia ruchomości lub nadmierna ruchomość w stawie skroniowo-żuchwowym, „trzaski stawowe”, objaw akustyczny towarzyszący otwieraniu ust. Mogą pojawić się nieprawidłowe wzorce ruchowe, czyli parafazje.

Parafazją jest np. bruksizm- nocne, mimowolne zaciskanie i zgrzytanie zębami. To zaburzenie może wywoływać bóle głowy, karku, pleców, uszu, krwawienie dziąseł i nadmierne napięcie mięśnia mostkowo-sutkowo-obojczykowego oraz przerost żwacza tzw. „kwadratową szczękę”. Kolejnymi parafazjami są: przygryzanie warg i policzków, nawykowe ruchy języka, obgryzanie paznokci. Niepokojącym objawem jest ból w trakcie gryzienia i żucia twardych pokarmów. Nieprawidłowości w obszarze stawu skroniowo-żuchwowego wynikają np. z nieuzupełnionych braków w uzębieniu, nieprawidłowego toru żuchwy, nieprawidłowego zgryzu, wady postawy, urazów mechanicznych. Częstym powodem jest również stres. Terapeuta przeprowadza diagnozę pytając o występowanie problemów bólowych, oceniając: symetrię twarzy, pozycję spoczynkową szczęki, języka, głowy względem szyi, tułowia. Specjalista palpacyjnie ocenia mięśnie żwacze oraz mięśnie skroniowe.

Efekty terapii:

● Złagodzenie bólu w obszarze skroniowo-żuchwowym
● Poprawa funkcji stawu- łatwiejsze otwieranie i zamykanie ust, odgryzanie oraz żucie
● Leczenie zaburzeń zgryzu i wsparcie leczenia ortodontycznego
● Redukcja nadmiernego napięcia mięśniowego, rozluźnienie napiętych mięśni twarzy i szyi

W trosce o twoje zdrowie

Sprawdź nasze usługi

Zachęcamy do zapoznania się z dostępnymi materiałami i skontaktowania się z nami w przypadku jakichkolwiek pytań lub potrzeb informacyjnych.