Terapia ręki

Terapia ręki ma na celu usprawnianie małej motoryki dziecka. Praca rozpoczyna się od wzmocnienia całego ciała- motoryki dużej (ramiona, barki, kręgosłup, łokcie), a następnie skupia się na poprawie motoryki małej (prawidłowy chwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców). Terapia rozpoczyna się od postawienia diagnozy. Terapeuta zwraca uwagę na to czy u dziecka napięcie mięśniowe jest równomiernie rozłożone, czy przyjmuje ono właściwą pozycję, obserwuje w jaki sposób trzyma przedmioty w dłoni oraz to na jakim poziomie jest koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa. Na podstawie uzyskanych wyników specjalista ocenia problem i dobiera odpowiednie ćwiczenia.


Sygnałami ostrzegawczymi wskazującymi na konieczność podjęcia terapii są:

  • Słaba jakość rysunków w odniesieniu do wieku (dziecko od dwóch do czterech lat powinno zacząć tworzyć linie i wzory, ok. 5 roku życia uczy się rysować kształty).
  • Krzywe linie, nie trzymanie się liniatury.
  • Linie za delikatne lub za mocne, przebijanie kartek, świadczy to o nieodpowiednim nacisku narzędzia pisarskiego na kartkę.
  • Częste przekraczanie konturów.
  • Ból głowy po zajęciach, które są związane z pisaniem i rysowaniem.

 

W trakcie spotkania diagnostycznego terapeuta obserwuje pozycję dziecka oraz sposób w jaki trzyma kredkę lub ołówek, w jaki sposób ma ułożony zeszyt/kartkę. Ocenia czy dziecko w trakcie rysowania/ pisania manipuluje ręką czy kartką, czy w trakcie wykonywania tej czynności buzia jest otwarta oraz jaka jest jakość wykonanych rysunków lub zapisanych liter, cyfr.

Prawidłowy chwyt pisarski kształtowany jest już od okresu niemowlęctwa, wtedy pojawiają się próby podnoszenia zabawek, manipulowanie nimi, zabawy paluszkowe. Po 4 roku życia chwyt pisarski dziecka powinien być prawidłowy.

W trakcie terapii wykorzystywane są różnego rodzaju metody wyrównujące braki rozwojowe, oddziaływania terapeutyczne nie skupiają się jedynie na obszarze ręki, lecz dotyczą całego organizmu dziecka. Popularnymi metodami są m.in.: Metoda Dobrego Startu oraz Metoda Dennisona.

Metoda Dobrego Startu wspomaga rozwój psychomotoryczny dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę. Z kolei Metoda Dennisona polega na wykonywaniu specjalnie zorganizowanych ruchów w celu włączenia naturalnych mechanizmów aktywacji organizmu.

Regularna terapia oraz realizacja zaleceń w domu pozwalają na szybsze osiągnięcie oczekiwanych rezultatów, tym samym znacząco wpływa na poprawę funkcjonowania dziecka.

W trosce o twoje zdrowie

Sprawdź nasze usługi

Zachęcamy do zapoznania się z dostępnymi materiałami i skontaktowania się z nami w przypadku jakichkolwiek pytań lub potrzeb informacyjnych.
YMEDIA.pl